Terkini

RM50,Susu,Telur,Gandum dan Oat

Kadang-kadang kita merasa hidup kita terlalu sempit dan terhimpit...nak kena bayar itu ini,gaji sebulan jarang cukup malah kekadang defisit...untuk berinfaq jauh sekali...bersedekah pun jarang, tunggu bayar zakat fitrah je la...Allahu Rabbi! Terlalu jauh umat ini dengan umat terdahulu. Jika dahulu para sahabat akan mengutamakan sahabat yang lain dalam segala urusan termasuklah harta dan keperluan...sikap itsar itu terlalu tinggi...hari ini kita menyaksikan terlalu ramai manusia yang berfikir untuk diri sendiri, itupun tidak habis fikir....apatah lagi mahu memikirkan orang lain.Hidup menjadi nafsi-nafsi....Ya Allah jauhilah kami dari sifat dan sikap sebegini...
Bercakap tentang hal ini,saya jadi teringat kisah kami berdua ketika baru mengenal alam rumahtangga, baru memulakan langkah sendiri....saat kesempitan, Allah hantarkan kepada kami seorang hambaNya yang sungguh mulia...
“ Tok! Tok!...Assalamualaikum...,” ada suara memberi salam. Bila saya membuka pintu dan berjabat tangan dengan pemilik suara itu (saya amat mengenalinya)...diselitkan pada tangan saya sekeping kertas , “ Ambillah ini,” katanya. Belum sempat saya melihatnya dan berkata apa-apa,dia telah berlalu pergi, tergopoh gapah...Bila saya lihat, ada sekeping not RM50 di tangan saya...Ya Allah saya tidak pernah meminta...Lalu saya SMS padanya menyatakan saya tidak mahu menerimanya...
“ Simpanlah,Ukhti mungkin memerlukannya nanti,” katanya...
Bukan sekali dua, keadaan seperti itu berlaku,kadang-kadang tanpa saya sedari ada not RM50 diselitkan....tapi saya tahu pasti si pemilik hati yang mulia itu yang memberikan kepada saya...
Pada suatu petang, ketika kami balik dari satu program, kami terkejut ketika mahu memasuki rumah, ada satu beg kertas yang dipenuhi barang-barang. Suami saya mengangkutnya ke dalam rumah...Bila dikeluarkan barang-barang tersebut, alangkah terkejutnya saya! Di dalamnya ada sebungkus gandum, sebungkus susu, beberapa biji telur, dan minyak masak....Ya Allah! Engkau mengirimkan hambaMu itu lagi untuk menyelesaikan kesempitan kami....Saya menangis tanpa suami saya menyedari...Pada ketika itu, di dapur kami tidak ada apa-apa melainkan sedikit beras yang masih tersisa...Bagaimana beliau tahu????sehingga dihantarkan keperluan2 seperti itu?...Hanya Allah yang tahu....

Pun, keadaan ini berlaku bukan sekali, malah berkali-kali sepanjang 2 tahun kami di Perak...Malah, pada suatu ketika saya diserang demam dan migrain yang teruk.... wanita itu juga yang hadir mengetuk pintu rumah dalam hujan renyai2 membawa ubat kepada saya...(pada waktu itu suami saya ada tugas di luar dan tidak sempat menghantar saya ke klinik)...Ya Allah, pada malam itu, dalam keadaan masih sakit, saya bangun bermunajat kepada Allah, saya mendoakan agar Allah membalas segala kebaikan wanita itu...semoga Allah memberi kemudahan kepadanya sekeluarga di dunia dan akhirat...saya tidak ada apa-apa untuk membalas kemurahan hatinya, saya cuma ada Allah, yang pasti membalasnya dengan yang lebih baik dari pembalasan manusia.
Ketika kami sudah berpindah ke Terengganu pun, beliau masih lagi memberi dan memberi...saya jadi buntu ketika beliau memasukkan sebegitu banyak duit ke akaun saya untuk kegunaan katanya...Ya Rabbi, dari manakah datangnya hati semulia ini???...sedangkan sahabat-sahabat rapat sekalipun tidak pernah tahu keadaan kami...tapi beliau tahu...sungguh! Hatinya yang mulia itu terlalu sensitif terhadap hambaMu yang lain disekelilingnya....Terlalu sukar rasanya untuk menemui sosok wanita seperti para Ummahatul Mukminin yang ada antaranya digelar Ummul Masaakin pada zaman ini.Bukan niat saya untuk memuja apatah lagi memuji melangit tinggi, tetapi itulah hakikat apa yang saya rasai...
Ya Allah! Berilah peluang untuk saya menjadi sepertinya....
“Barangsiapa yang tidak mempunyai apa-apa, tidak mungkin mampu memberikan apa-apa”...Saya menangis dan menangis lagi!!! Jadikanlah saya orang yang mempunyai apa-apa, agar saya mampu untuk memberikan apa sahaja.....
Ya Allah!!HambaMu ini memohon agar Engkau menyediakan tempat yang paling mulia di sisiMu, di JannahMu pada pemilik segala kerendahan dan kemurahan hati ini...sungguh, tiada apa di dunia ini yang menyamai kemurahan hatinya....Dan...jadikanlah aku juga hambaMu yang memiliki hati sepertinya...agar aku akan terus berjiran dengannya di sisiMu...Allahumma Amiin...

About tinta marjaan

tinta marjaan
Recommended Posts × +

0 comments:

Post a Comment