Terkini

Kenangan Tarbiyah Ramadhan 1

Bismillahirrahmanirrahim....Baru nak meulis semula. Sepanjang bulan puasa rambutarbiyah.blogspot.com juga berpuasa dari entri-entrinya...Sepanjang bulan Syawal,banyak sangat 'open house' yang dia nak kene 'attend' ...Jadi, tiada kesempatan untuk menulis. Alasan.

Kenangan Tarbiyah Ramadhan (KTR), saya tulis untuk merakamkan setiap apa yang terjadi di bulan Ramadhan 2015 sebagai ibrah buat diri saya dan pembaca. Saya tidak hidup dalam kenangan,tetapi saya merasakan Ramadhan tahun ini cukup bermakna bagi saya.Alhamdulillah...

Day 1

Miss A    : Kak, solat terawih tadi tu kenapa pak imam buat 4 rakaat jer?

K.Hawa  : Eh, lapanlah. 

Miss A    : Macam mana akak boleh kira 8 rakaat?

K.Hawa : Tadikan kita solat 2 rakaat,kita bagi salam sekali.Maknanya, dua rakaat satu salam. 
                  2 rakaat x 4 kali salam = 8 rakaat.

Miss A   : Ooo. kiranya saya dah solat terawih 8 rakaat la.

K.Hawa : Aah.

Miss A   : Kak...semalam ustaz bagi no akak kat saya. Saya ingat akak mak cik-mak cik yang dah tua.
                 Rupanya muda sangat lagi.Haha..

K.Hawa : tak berapa nak muda dah. 3 series.

Miss A   : BMW makin mahal kalau bnyak series. Haha.

K.Hawa : Barang antik pun mahal kan? Haha.

Miss A   : Kak, saya nak belajar mengaji semula. Saya pandai baca Yaasin je. Yang lain-lain sangkut.

K.Hawa : Alhamdulillah, pandai juga baca Yaasin. Kene bersyukur. Itu nikmat sebenarnya.
                 Ada orang tak pandai baca quran langsung.Jemputlah datang rumah akak lepas asar, 
                 jam 5.00 petang. Kita ambil masa 1 jam setiap hari. Ok?

Miss A   : Erm.. berapa bayaran sebulan? Kalau tiap-tiap hari belajar....

K.Hawa : (senyum). Datang aje lah. Akak tak pernah ambil bayaran apa-apa untuk kelas quran akak.

Miss A   : Kenapa? Duit akak dah banyak?

K.Hawa : Tak banyak sangat. Kelas quran ni pelaburan akhirat akak. Moga Allah sentiasa menjaga
                 niat akak. 

Allah hadirkan seorang insan yang ingin belajar Al-Quran kepada saya. Pintu hidayahnya terbuka saatnya Ramadhan. Dan Allah tawarkan pahalaNya dan keredhaanNya kepada saya. Mampukah saya menolak?. Mata saya masuk habuk berkali-kali. 

About tinta marjaan

tinta marjaan
Recommended Posts × +

0 comments:

Post a Comment